Times
ÅRGÅNG 1 NUMMER 3 ANSVARIG UTGIVARE: DAVID O'DONNELL

... fortsättning interjuv med Johan Norinder

Oscar: .- Johan, du arbetar som affärsutvecklare här på specialvagnar, vad innebär det i praktiken?
Johan: - Det innebär att jag arbetar med långsiktiga strategier, konceptstudier, affärsplansutveckling samt kund- och konkurrentanalys.
Oscar: - Det låter ju onekligen intressant, hur har du hamnat på den posten?
Johan: - Jag började inom Personvagnar [Volvo] 1998 och arbetade då på en avdelning som heter Market Intelligence. Jag kom över till Specialvagnar för tre år sedan som produktchef för S80 Executive och därefter hamnade jag på den här posten.
Oscar: - Vad ser du som roligast med det jobbet du gör nu?
Johan: - Det är ett fritt och spännande jobb. Jag är direkt underställd VD och har väldigt stora möjligheter att arbeta både med det som för stunden är viktigt och aktuellt samt med långsiktiga frågor . Det är ett jobb där man hela tiden är med där det händer!
Oscar: - Vad blir nästa steg efter det här, var är Johan om säg, 5 år?
Johan: - Det finns många spännande saker att ta tag i inom specialvagnar. Ett område som jag är speciellt intresserad av är omvärldstrender. Omvärldsbevakning är ett spännande område och där finns en hel del kvar att göra.
Oscar: - Trots ett spännande arbete så finns det även andra kvalitéer här i livet, vad hittar du på när du inte arbetar?
Johan: - Tar hand om sjuka barn! Nej, skämt åsido, jag har en härlig familj, fru och två grabbar två och fem år gamla. Barn är fantastiskt roliga i den åldern, så jag spenderar mycket tid med dem, sen tar jag en golfrunda eller två när jag får möjlighet.
Oscar: - Nu när vi ändå är inne på trevliga ämnen vad har du säga om Infokus?
Johan: - Trevligt och duktigt gäng, ni är lätta att ha och göra med, tar seriöst på uppgiften och lämnar snabba svar.
Oscar: - Så det är risk att vi får fortsatt förtroende?
Johan: - Ja, det får ni nog om ni fortsätter som hittills.
Oscar: - Måste ju fråga så här på slutet, vad kör du för bil?
Johan: - Jag kör en Volvo V70, nya modellen och så har vi en Renault Clio.
Oscar: - Ja då var jag nöjd och får passa på att tacka så mycket för denna lilla pratstund.
Infokus har gjort undersökningar åt Volvo Specialvagnar sedan år 2000 och omfattningen har ökat sedan dess.


... fortsättning elektronisk enkät

Fördelarna för uppdragsgivarna med e-enkät är många:
ingen kostnad för tryck
ingen kostnad för utskick eller svarspost
ingen kostnad för stansning
ingen kostnad för påminnelser
säkert, rätt person besvarar enkäten
högre svarsfrekvens än vid brevenkät (jojomensan så är det)
möjlighet att villkora frågor (har respondenten svarat si eller så denna fråga annars…).
svarsfrekvens i realtid
hög säkerhet (kontroll över vem som svarar)
snabbare process än brevenkät
preliminära svar direkt i webbläsaren m.m.

För respondenten finns bland annat följande fördelar:
anonymt, Infokus garanterar anonymitet om inte klart framgår.
respondenten kan fylla i undersökningen när hon vill (ingen som ringer och stör),
det finns inget formulär som försvinner i högarna på skrivbordet,
mindre krångel, respondenten behöver inte lägga ned ett formulär i ett kuvert och posta det.

Vad krävs då för att genomföra en e-enkät?
Ett undersökningsområde samt en målgrupp är egentligen allt som krävs. Det underlättar givetvis om det finns en lista med respondenter komplett med e-postadress men detta är inget krav, allt sådant går givetvis att fixa och det gör vi gärna. Utifrån undersökningsområdet och målgrupper tas så en eller flera enkäter fram, respondenter väljs ut, enkäten läggs ut på Internet och sedan trycker vi på knappen.
Efter ett par dagar skickar vi första påminnelsen och efter ytterligare ett par dagar nästa. Två veckor efter att arbetet med undersökningen initierades kan man förvänta sig att ha de första resultaten och efter ytterligare en vecka en snygg och prydlig rapport komplett med åtgärdsförslag om kunden så önskar.
Så står du i begrepp att genomföra en undersökning, fråga oss nästa gång om möjligheten att genomföra den med e-enkät.


 

 

 

© Infokus Business Intelligence AB 2002. Infokus Business Intelligence AB | Västra Hamngatan 21 | 411 17 Göteborg | 031 - 711 45 80
www.infokus.se | info@infokus.se
Infokus bedriver verksamhet inom undersökningar, statistisk analys och beslutsstödssystem.

Om du inte vill ta emot fler utskick från Infokus, skicka ett mail till info@infokus.se med titeln "Sluta spamma mig!"